tisdag 26 januari 2016

WhiteOWL

Fakta om Vita huset

Vita huset är USAs presidents bostad och arbetsplats.

Vita huset finns i USA och han som gjorde ritningen till huset hette James Hoban som var en arkitekt. Huset byggdes i slutet på 1790-talet och blev klart på 1800 talet. Han som brukar huset just nu är Barack Obama, USAs president.

Dom gjorde en förstärkning på vita huset med stora stålbalkar. Förstärkningen gjordes 1950. Vita huset är USA:s presidents officiella residens och primära arbetsplats. Det är en vit byggnad som har adressen 1600 Pennsylvania Avenue, NW i Washington. 

I USA används termen Vita huset i folkmun och där arbetar även alla människor som jobbar tillsammans med presidenten. 

Vita huset är 5000 kvm och har 137 rum och 1 butik. 

WhiteOWL är en byggnad inspirerad av Vita Huset som är Usa´s presidents bostad och arbetsplats. Jag är inspirerad av Vita huset för att jag tycker att det är en snygg byggnad och är en helt miljövänlig hus. 

Ritningen fungerade som jag planerade helt perfekt jag valde att bli inspirerad av vita huset för att det är en av mina favoritbyggnader i värden. 

Det var svårt att få till taket och väggarna men det gick bra till slut och jag blev nöjd med mitt verk men det var väldigt svårt. 


Källor: WWW.wikipedia.se och WWW.Whitehouse.se 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar